giovedì 3 gennaio 2019

E MENE D’ERBA di Graziella Guglielmi


Sarà ch’i m’han sempre ditu o fau d’increde
d’avéme atrövau sute in còuru,
ma mì da campagna nu gh’hon mai acapiu ren.

Prima de tütu nu hon mai vistu nisciün l’erba semenà,
anche se l’hon sempre vista spuntà.

Pe fa du verdu a tera, cà de bassete, de bisce, de rati, de lümasse e de fuìn
e mene d’erba i sun tante e mi nu e cunusciu tüte cante.

L’erba grassa, l’erba barca, l’erba cana - chela de camìn e chela de funtana,
a barba de frati, i pairìn, e madonete - i baticristi, i gagli, e campanete,
l’avenassu, i scapirui, u furfuglìn - a richeta, e pastunaglie e u cuncanìn,
l’erba de faixö’- ch’a s’ataca duve a vö.

L’erba du mei veixin verda a nu l’è pe ren,
invidia a nu me ne fà, a l’è sempre seca
cun tütu l’erbicida ch’u ghe dà.

I maggi, u mentassu, i pinali, i laitegui – a sanguraspèrgura, e maurele e i stugiui,
l’erba de Perinaudu, i canaroti, e cardele - a mercurina, l’erba merela e asperele,
a pimpinela, u trifögliu, i ravaneti - i sinchenervi, e pete e i coureti,
i tribuli, a scurigiöra e a sgrùtura aposta inventà - pe chi tantu rüscu ha.

Certu che de tüta l’erba in fasciu u nu se pö fà
ghe n’è tanta marìa e tüta a nu ghe starìa,
e cun tante mene che ghe n’è, tre e vurerìa ancù inventà mi,
ma da sula nu son bona a creà l’erba da paixe,
l’erba da felicità e chela da semplicità.

E se candu a fin da mia passà nu averòn vistu in te mie fasce spuntà
ruvei, nasche, aragàgini, sviàrbure, gè sarvàighe,
tresìlura, gramegna, rügia e burbunaighe
pureron esse cuntenta e dime afurtunà.



Graziella Guglielmi – Dialetto di Vallebona


LE VARIETA’ D’ERBA*

Sarà che mi hanno sempre detto o fatto credere
di avermi trovato sotto un cavolo,
ma io della campagna non ho mai capito niente.

Anzitutto non ho mai visto nessuno seminare l’erba,
anche se l’ho sempre vista spuntare.

Per fare del verde a terra, casa di lucciole, di bisce, di topi, di lumache e di chiocciole
le varietà d’erba sono tante ed io non le conosco tutte e quante.

La portulaca, l’erba barca, l’erba cana – quella de camìn e il capelvenere,
il tragopogum, il dente di leone, le madonete -  la carlina, i galium e il concolvulus altaeoide,
l’avena fatua, il picridium, la psoralea – la diplotaxis, la pastinaca e la fumaria,
l’oxalis corniculata – che si attacca dove vuole.

L’erba del mio vicino non è per niente verde,
invidia non me ne fa, è sempre secca
con tutto l’erbicida che le dà.

I maggi, la menta acquatica, i pinali, i laitegui – la parietaria, le maurele e gli stugiui,
l’erba di Perinaldo, il centranthus, il sonchus – la mercurialis, la solanum nigrus e le asperele,
la potentilla, il trifoglio, i rapanelli – la plantago major, la lathyrus e la brassica,
i tribuli, il convolvulus arvensis, la stellaria media – apposta inventata per chi il rusco ha.

Certo che di tutta l’erba un fascio non si può fare,
ce n’è tanta cattiva e tutta non ci starebbe,
e con tante varietà esistenti, tre le vorrei ancora inventare io,
ma da sola non sono capace a creare l’erba della pace,
l’erba della felicità e quella della semplicità.

E quando alla fine del mio passaggio non avrò visto nelle mie terrazze spuntare
rovi, inula viscosa, smilax, clematis vitalba, beta vulgaris,
tresilura, gramigna, rubia e burbunaighe
potrò essere contenta e dirmi fortunata.


* Alla traduzione di questa poesia contribuì Libereso Guglielmi. Le erbe scritte in corsivo non hanno avuto riscontro del termine italiano, ciò dovuto anche al fatto che in ogni paese i nomi delle erbe variano. 

Nessun commento: